Erwin Bezembinder, docent Smart Cities aan de hogeschool Saxion, nam ca. 30 aanwezigen mee in de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en inrichting van straten en wegen. Voorbeelden uit andere steden kwamen langs van bijv. mobiliteitshubs, een studies naar de goed werkende fietsstraat, vergroeningsacties. Hij gaf ons mee dat niet alleen anders moet kijken, maar ook anders moet denken over mobiliteit. Naast stimulatie via straatinrichting, is het ook een gedragsverandering. 

Raadslid Sam Hoogenberg (PvdA) en raadslid Tjeerd van der Meulen (GroenLinks) spraken vervolgens over de kleine en grotere acties die de Deventer politiek kan nemen. Te beginnen met een visie op mobiliteit: aan welke knoppen wil Deventer draaien? En daarna kan je kijken hoe je de wegen in de stad zo inrichting dat je vervoersbewegingen met duurzaam vervoer (fietsen of lopen) kan stimuleren. Dat laatste willen de PvdA en GroenLinks niet nalaten op de plekken die nu al voor besluitvorming voorliggen.

Een interactief gesprek met de zaal ontstond in gesprek met Sam en Tjeerd, maar ook doordat gesprek met enkele stellingen op gang gebracht werd. Het blijkt nog moeilijk voor te stellen hoe het anders kan: want we hebben nu toch een vrij vaste kijk op de straat en mobiliteit: autodominantie. Dus hoe kunnen we stimuleren, inspireren en anders doen.

Na afloop werd er nog lang nagepraat en hieruit blijkt dat dit onderwerp leeft. De fracties zullen dan ook zeker met concrete voorstellen komen om de Deventer straten van ons allemaal te laten zijn. Wordt vervolgd dus!