Het dossier over het onder de grond brengen van hoogspanningskabels op korte afstand van woningen lijkt voor de Deventer politiek een hoofdpijndossier te worden. Waar de complete gemeenteraad op 9 maart 2022 besloot om gebruik te maken van de riante financiële bijdragen vanuit Rijk en provincie om de kwaliteit van de leefomgeving weer te verhogen, werd de nut en noodzaak door een twijfelend en onzeker college begin 2023 weer in twijfel getrokken en is de raad geadviseerd om het niet te doen. Opmerkelijk genoeg volgden alleen de coalitiefracties (PvdA, Gemeentebelang, D66 en CDA) de afhoudende opstelling van het college. In de raadsvergadering van 22 april 2023 leidde dit zelfs tot een motie van afkeuring, gesteund door de volledige oppositie (zie het artikel “college krijgt gele kaart”). In de raadsvergadering van 22 juli is uiteindelijk besloten om toch het basisontwerp voor de twee tracés te gaan maken. Door de eerdere terugkrabbelende bewegingen vanuit college en coalitie zijn we duurder uit en staan we weer achteraan in de rij van gemeenten die willen verkabelen.

Ondertussen heeft het college nog steeds de taak om het unaniem aangenomen raadsbesluit van 9 maart 2022 uit te voeren. Een raadsbesluit verandert namelijk niet als na de verkiezingen opeens binnen een partij andere inzichten of ideeën bestaan. Een raadsbesluit blijft een raadsbesluit tenzij je het intrekt. Dit betekent dat de komende maanden de lobby bij de provincie voor een grotere bijdrage moet worden voortgezet, dat onderzoek moet plaatsvinden naar koppelkansen (extra mogelijkheden voor opbrengsten woningbouw etc.) maar vooral ook dat er reservering van de middelen voor daadwerkelijke verkabeling moet plaatsvinden. Wij volgen, samen met initiatiefnemers Deventer Belang en VVD, dit dossier op de voet.