Eind februari sprak de gemeenteraad over de Collegevoorstellen over de Hoofdwegenstructuur. Voor GroenLinks een belangrijk onderwerp. In het najaar verscheen ons initiatiefvoorstel mobiliteitsvisie 2040 (samen met de PvdA), maar de andere partijen wilden het niet behandelen omdat ze eerst de Collegevoorstellen wilden afwachten. In onze mobiliteitsvisie pleitten wij er voor om kwaliteit van het leven voorop te stellen.
In de Collegevoorstellen is helaas weinig visie terug te vinden. Wel mooie woorden als Leefbaarheid, Bereikbaarheid, dakpanprincipe en het STOMP-principe (Stappen-Trappen-OV-deelvervoer-privéauto), maar onvoldoende duidelijk is wat prioriteit heeft en of er bij de uitvoering echt sprake is van het STOMP-principe. Naar ons gevoel blijft de auto te dominant en dat is volgens GroenLinks een doodlopende weg. Positieve punten uit de Collegevoorstellen betreffen invoering van enkele 30-kilometer-wegen, een aantal fietsvoorzieningen en tunnels voor fietsers en voetgangers.
Op een aantal punten probeerden we de beleidsvoorstellen nog bij te stellen en dat betrof de volgende punten:
- Van Oldenielstraat. We wilden nader onderzoek naar alternatieven voor capaciteitsvergroting van de van Oldenielstraat en dat de gemeenteraad aan zet blijft bij de verdere besluitvorming. Onze insteek hierbij is dat we er alles aan willen doen om de aanliggende buurten leefbaar te houden en we willen er voor zorgen dat er voldoende doorstroommogelijkheden zijn voor fietsers en voetgangers. Sowieso is GroenLinks tegen een volledige verdubbeling van de Van Oldenielstraat.
- Het concreter maken van de doelstellingen die nagestreefd worden bij het mobiliteitsplan binnenstad en Periferie. Nu staan er twee kernprincipes die haaks op elkaar kunnen zijn, namelijk leefbaarheid en gastvrijheid (lees: auto-bereikbaarheid).
- Invoering van 30-kilometerwegen op die plekken in de gemeente waar geen vrijliggende fietspaden zijn.
- Invoering van een maximum snelheid van 30 kilometer op de Welle tussen de Wilhelminabrug en de spoorbrug in plaats van alleen een klein stukje bij Mimik.
- Weren van doorgaand vrachtverkeer uit de gemeente. Dit wordt In de Collegeplannen niet benoemd.
- Als gemeente een actievere rol oppakken bij de bevordering van Openbaar Vervoer en niet passief afwachten wat de provincie doet. In de Collegeplannen wordt alle verantwoordelijkheid gelegd bij de Provincie, terwijl de gemeente zeker een rol kan vervullen.
- Realiseren van een plek voor bewaakt fietsparkeren, zodat mensen met gewildere fietsen met een gerust gevoel in de binnenstad kunnen zijn. Dat leidt ook tot minder autoverkeer naar het Centrum.
Woensdag 26 februari vond de gemeenteraadsvergadering plaats. Alleen de Hoofdwegenstructuur kwam aan bod en in maart spreken we verder over het mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie. Helaas haalden de meeste wijzigingsvoorstellen het niet. We zijn in ieder geval nog blij dat een motie om het plan Basisvoorkeursvariant Hoofdwegenstructuur te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten wel aangenomen werd. Daardoor blijven de Raad en de belanghebbenden in de vervolgfase nog aan zet. Uiteindelijk hebben we als GroenLinks tegen het Raadsvoorstel Basisvoorkeursvariant Hoofdwegenstructuur gestemd.