Met het initiatiefvoorstel zetten we een stip op de horizon waar we met onze mobiliteit in 2040 willen staan. We willen de openbare ruimte terugwinnen ten gunste van voetgangers en fietsers. Dat gaat niet samen met de huidige dominante rol van de auto als vervoersmiddel in de stad. Meer asfalt trekt meer gemotoriseerd verkeer aan en is hoogstzelden een langdurige oplossing voor verkeersopstoppingen. Doorgaand verkeer hoort niet in de stad thuis. We pleiten voor het toepassen van het STOMP-principe. Stappen heeft de meeste prioriteit, daarna volgen Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service en de Privéauto.
In het initiatiefvoorstel geven we per vervoersmiddel aan welke doelen we nastreven en wat op hoofdlijnen de belangrijkste maatregelen zijn. Bij Stappen stellen we onder andere voor dat de openbare ruimte zo ingericht wordt dat wandelen of bewegen voor mensen met een beperking aantrekkelijk wordt. Bij Trappen staan voorstellen als bredere en harde fietspaden, goed verlichte fietstunnels onder N-wegen, bewaakte stallingsruimtes en meer fietsstraten waar de auto “te gast” is. Bij Openbaar Vervoer streven we naar ruimere toegankelijkheid en betere betaalbaarheid. Ook een treinstation bij Bathmen wordt genoemd. M.b.t. Mobility as a Service en de Privé-auto streven we naar mobiliteitshubs aan de rand van de gemeente, 30 kilometer als een standaard snelheidslimiet op de meeste wegen, stapsgewijze afbouw van de parkeernorm voor (nieuwbouw)woningen en het stimuleren van de N348 als de meest wenselijke doorgangsroute. Ook voor goederen- en vrachtvervoer pleiten we voor een betere regulering.
Het volledige initiatiefvoorstel valt te lezen via deze link: https://deventer.raadsinformatie.nl/document/13733206/1#search=%22287630-2023%22