Voor de pleinen rondom de Lebuïnuskerk is een fraai stedenbouwkundig plan gemaakt waarbij met een autovrij Grote Kerkhof een lang vervulde wens in vervulling gaat.

Wij hebben eerder op deze website al uitgelegd dat wij het anno 2022 niet is uit te leggen dat je bomen kapt louter om stedenbouwkundige of architectonische redenen. Het raadsbesluit voor de herinrichting is vrijwel raadsbreed vastgesteld, ook GroenLinks stemde in juli 2020 voor. In november 2021 hebben wij samen met VVD en Deventer Belang gevraagd om een heroverweging en bijstelling van het ontwerp, later is ook een motie van die strekking ingediend.

Het college van B&W wilde echter niet overgaan tot aanpassing van de plannen omdat het stedenbouwkundig ontwerp zou worden verstoord, er een zorgvuldig participatieproces had plaatsgevonden en inpassing van de bestaande bomen zou leiden tot vertraging en meerkosten. Dat er sprake is van een zorgvuldig participatieproces en prachtig ontwerp is door ons steeds onderschreven. Het behoud van gezonde bomen zouden de pleiner nog mooier kunnen maken en de participatie optimaliseren omdat ook de mening van veel verontruste inwoners en de Bomenstichting zou zijn meegenomen.

Voor de bomen op het Grote Kerkhof is het te laat. Enige troost is dat er per saldo op dit plein meer nieuwe bomen worden bijgeplant dan dat er worden gekapt. Voor de bomen op de Stromarkt en de Nieuwe Markt is het nog niet te laat. Wij zetten ons in om deze te behouden. Ook vinden wij dat het kapbeleid grondig moet worden gemoderniseerd zodat voortaan ook met factoren als CO2-opslag, klimaatadaptatie en hittestress rekening moet worden gehouden voordat men overgaat tot kap.

Wij hebben ook begrip voor de bredere afweging die het college (met daarin onze wethouder Carlo Verhaar) heeft gemaakt over de kap van de bomen op het Grote Kerkhof. Naar aanleiding van de kapdiscussie schreef hij onderstaand persoonlijk bericht:

Wethouder Carlo Verhaar over bomen op het Grote Kerkhof

Vanaf 2019 hebben honderden omwonenden en belanghebbenden zich gebogen over de herinrichting van het Grote Kerkhof, Stromarkt en Nieuwe Markt. Daar hebben ze in goed bezochte ontwerpateliers thema’s besproken zoals cultuurhistorie, parkeren en ook natuur en milieu.

De nadrukkelijke wens om het Grote Kerkhof klimaatadaptief in te richten is succesvol geland in het ontwerp. Zo komen er ruim twee keer zoveel bomen terug als er verdwijnen, is er een nieuw waterwerk, en wordt het hart van het plein waterdoorlatend bestraat. Op het Grote Kerkhof maken 7 bomen plaats voor 9 nieuwe lindes, en worden bovendien 8 lagere, bloeiende meerstammigen toegevoegd. De nieuwe bomen komen daarbij op plaatsen waar ze zich veel beter kunnen ontwikkelen dan de huidige, die veelal dicht op de gevels in de verdrukking staan. Al met al een grote verbetering voor verkoeling, waterberging en biodiversiteit.

Het ontwerp is breed door de raad aangenomen, ook GroenLinks stemde ermee in. Doet het dan geen pijn dat er bomen gekapt worden? Natuurlijk wel, als GroenLinkser doet iedere boom die verdwijnt me zeer. In dit geval kan ik het verdedigen, omdat de balans een stuk groener wordt, en omdat die honderden omwonenden en belanghebbenden die hebben mee-ontwikkeld de verschillende belangen zorgvuldig hebben gewogen. Dat is participatie en co-creatie zoals het bedoeld is.

Ik begrijp dat niet iedereen het met me eens is en ik kan die bezwaren goed invoelen. Ze raken me ook. Maar ik ben trots op de nieuwe Lebuïnuspleinen, de interactieve manier waarop het project tot stand is gekomen, en de grote klimaatadaptieve sprong voorwaarts die we hier maken.

Carlo Verhaar