De fracties van GroenLinks, D66 en PvdA dienen in de raadsvergadering van 27 februari as. een voorstel in om extra informatie te verzamelen over mogelijke locaties voor windturbines. Uit eerder verkennend onderzoek van Pondera Consult zijn zeven mogelijke locaties naar voren gekomen. Dat onderzoek bevat echter nog te weinig informatie om onderbouwde keuzes te maken en het bedrijventerrein A1 is buiten beschouwing gelaten. De fracties vinden dat ook de beperkingen en mogelijkheden voor windturbines op het bedrijventerrein in kaart moeten worden gebracht. De gevraagde informatie moet beschikbaar komen in het Energieplan dat dit voorjaar ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.

Deventer wil in 2030 energieneutraal zijn. Die doelstelling is in het coalitieakkoord "Met Lef en Liefde voor Deventer" opnieuw onderschreven en om daar concreet inhoud aan te geven wordt er op dit moment hard gewerkt aan een Energieplan, waarin concreet wordt aangegeven welke stappen het college de komende vier jaar gaat zetten om de CO2-emissie in Deventer terug te dringen. Uit het in opdracht van de gemeenteraad uitgevoerde onderzoek "Windverkenning" blijkt dat alles op alles moet worden gezet en dat alle duurzame energiebronnen nodig zijn. Volgens het onderzoek zijn er binnen de gemeentegrenzen slechts enkele kansrijke mogelijkheden voor het plaatsen van windturbines.

De fracties willen een vervolgslag maken met het onderzoek door meer inzicht te geven in de bestaande belemmeringen op de onderzochte locaties. Ook wordt voorgesteld om in het energieplan aan te geven op welke wijze de gemeente en initiatiefnemers gaan werken aan het creëren van draagvlak. Bij de vaststelling van het Energieplan dit voorjaar kunnen daadwerkelijke keuzen worden gemaakt over geschikte locaties.