Sociale norm

GroenLinks, D66 en de ChristenUnie hoopten hiermee om de sociale norm om te draaien. Die sociale norm is nu nog dierlijk. Met deze motie wilden de partijen de norm omdraaien naar een meer plantaardig dieet. Want in de strijd tegen klimaatverandering is het minderen van de consumptie van dierlijke producten een van de makkelijkste manieren om voor minder uitstoot van broeikasgassen te zorgen. Steeds meer gemeenten stappen dan ook over op dit concept. De indieners hadden graag gewild dat Deventer zich aansloot bij gemeenten als Zutphen, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Delft, Utrecht, Amsterdam en Heemstede. Ook het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en diverse onderwijsinstellingen en bedrijven werken al succesvol met dit principe.

Duurzaamheid

Een van de redenen voor deze partijen om deze motie in te dienen is dat door te minderen in hoeveel dierlijke producten we eten, we helpen met het verduurzamen van ons leven. De productie van vlees en zuivel gaat gepaard met flinke uitstoot van CO2, methaan en andere broeikasgassen waardoor het klimaat verandert. Ook zorgt de veehouderij voor de uitstoot van de welbekende stikstof, wat in te grote hoeveelheden onze natuur schaadt en de bodem aantast. En dan is er nog de ontbossing voor de productie van veevoer, overbevissing en natuurlijk het dierenleed dat het eten van vlees of vis veroorzaakt. De indienende partijen vinden dat de gemeente serieus werk moet maken van duurzaamheid en dat we met dit principe het goede voorbeeld zouden geven, en tegelijkertijd de individuele keuzevrijheid waarborgen.

Debat

Tijdens de raadsvergadering kwam duidelijk naar voren hoe gevoelig dit voorstel lag. Met name Gemeentebelang en het CDA zagen het nut van het voorstel niet in. Ook twijfelden diverse partijen aan de klimaatwinst die wordt geboekt door het niet eten van vlees of vis, of vroegen zich af of de gemeenteraad hier wel over kan beslissen. Gemeentebelang stelde voor om de nadruk te leggen op lokale inkoop in het kader van duurzaamheid, maar Deventer Sociaal wees erop dat zo'n motie al in 2016 is aangenomen. Uiteindelijk kreeg de motie 17 stemmen voor en 21 stemmen tegen. De SP, DENK, Deventer Sociaal en drie raadsleden van de PvdA steunden de motie. Tegen stemden Gemeentebelang, de VVD, het CDA, Deventer Belang, DeventerNu en een raadslid van de PvdA. In 2023 blijft GroenLinks zich onverminderd inzetten voor een duurzame, diervriendelijke en gezonde gemeente!