De gemeenteraad van Deventer heeft in 2021 in het kader van de Regionale Energie Strategie (RES) een doelstelling vastgesteld ten aanzien van de opwek van duurzame energie in de regio West-Overijssel (klik voor meer info over RES).
In de regio West-Overijssel werken elf gemeenten, de provincie, vier waterschappen en drie netbeheerders samen aan duurzame energie. In de RES is gezamenlijk afgesproken om 1816 Gigawattuur (Gwh) duurzame elektriciteit op te wekken waarbij Deventer een aandeel heeft toegezegd van 212 Gwh. Deventer wil 100 Gwh opwekken door zon op daken, 63 Gwh door windenergie en 49 Gwh door zon op land (“zonneparken”). Omdat zonneparken een forse impact kunnen hebben op het landschap en biodiversiteit hebben we als raad in 2019 in de gemeenteraad randvoorwaarden geformuleerd voor de inpassing. Bovendien vindt de gemeenteraad dat zonnepanelen op dak en functionele toepassingen (bijvoorbeeld op geluidwallen of parkeerterreinen) voorrang hebben.

In het verkiezingsprogramma 2022-2026 heeft GroenLinks Deventer het volgende standpunt geformuleerd:
    Zelfs als we alle daken van Deventer volleggen met zonnepanelen, bereiken we slechts 20% van de doelstelling energieneutraal 2030. Daarom zijn windmolens nodig en sluiten we zonneparken niet op voorhand uit. Een zonnepark op landbouwgrond heeft niet onze eerste voorkeur, omdat het ten koste gaat van duurzame voedselproductie. Daarom zien we zonneparken het liefst op daken van bijvoorbeeld opslagloodsen, distributiecentra, boven parkeerplaatsen en langs wegen op onder meer geluidswallen.
•    We zorgen voor optimale natuurlijke en maatschappelijke inpassing van een zonnepark, bijvoorbeeld in de vorm van een ‘energietuin’ waarbij zonneweides worden gecombineerd met rijke natuur die bijdraagt aan een toename van biodiversiteit.

We zien zonneparken op land dan ook als niet meest ideale oplossing maar wel hard nodig in de strijd tegen klimaatverandering en het halen van de gemeentelijke klimaatdoelstellingen.

Door het provinciale besluit van 12 oktober 2023 komen de doelstellingen van onze eigen gemeente mogelijk onder druk te staan. Deventer heeft immers in 2021 – met een democratisch genomen besluit – de afspraak gemaakt om een fors aandeel in de duurzaamheidsopgave te leveren in de vorm van zon op land en in Deventer hebben initiatiefnemers hun plannen gebaseerd op het uitnodigingsbeleid van de gemeente. De interventie frustreert die voornemens. Omdat nog lang niet vaststaat of we kunnen uitgaan van voldoende windmolens voor de doelstelling (er wordt nog een toetsingskader ontwikkeld en de landelijke gezondheidsnormen zijn nog niet bekend) is het de vraag of door het schrappen van zonneparken de klimaatdoelstellingen uit het RES kunnen worden gehaald.  De fracties van D66 en GroenLinks hebben daarom om opheldering gevraagd bij het eigen college.

Link naar de schriftelijke vragen :
2023-10-13+Vragen+art+46+RvO+GL-D66+-+Verbod+op+zonneparken+en+gevolgen+voor+het+RES+bod (raadsinformatie.nl)

Link naar het besluit van de provincie Overijssel:
Vaststelling Voorbereidingsbesluit Zonneparken - Provincie Overijssel

Link naar RES 1.0 ("naar een opgewekt Overijssel", vastgesteld in de raad van 7 juli 2021:
2021-1321+Hoofddocument+RES+1_0+West-Overijssel (notubiz.nl)