GroenLinks Deventer heeft tijdens de begrotingsraad van 8 november samen met D66 en VVD en een voorstel ingediend om zo snel mogelijk ervoor te zorgen dat de fiets bewaakt kan worden geparkeerd in de binnenstad van Deventer. De partijen Deventer Sociaal, SP, ChristenUnie, PvdA, DENK en DeventerNu dienden het voorstel mede in. Op dit moment is er in het centrum van Deventer alleen een tijdelijke, beperkte, betaalde voorziening in de Centrumgarage waar de fiets bewaakt kan worden geparkeerd (die ook nog eens binnenkort afloopt), ondanks de veel grotere behoeften voor bewaakt fietsparkeren.

Afgelopen zomer werd de motie “Bewaakt fietsparkeren in de binnenstad” unaniem door de raad aangenomen (lees ook ons nieuwsbericht hierover). In deze motie staat dat zo lang er nog geen bewaakte stalling gerealiseerd is, een tijdelijke oplossing gecreëerd wordt in samenwerking met de Centrumgarage. De partijen die op 8 november het vervolgvoorstel hebben ingediend vinden dat er sinds het voorstel van afgelopen zomer onvoldoende is gebeurd op dit gebied. Daarom hebben GroenLinks, D66 en de VVD dus opnieuw een motie ingediend. Deze motie roept zowel op tot een korte-termijnoplossing als een lange-termijnoplossing, waarvoor wij in 2024 een voorstel van de gemeente verwachten. De korte-termijnoplossing betreft de continuatie van de parkeermogelijkheid in de Centrumgarage, waarbij de lange-termijnoplossing vraagt om een structurele oplossing van het bewaakt fietsparkeren in Deventer. Onze motie werd met 24 stemmen voor en 13 tegen aangenomen. Als GroenLinks zijn we verheugd dat het goed en veilig kunnnen parkeren van je fiets zo weer hoog op de agenda staat en er hierop concrete stappen worden ondernomen.