De afgelopen jaren heeft GroenLinks, vaak samen met andere partijen, op allerlei manieren geprobeerd het college meer haast te laten maken met het realiseren van de mogelijkheid van bewaakt fietsparkeren in het centrum. De twee fietsenstallingen in het centrum (bij de HEMA en achter de bibliotheek aan de Stromarkt) zijn vaak vol maar vooral nu niet meer bewaakt! Diefstal van fietsen of van de accu’s van elektrische fietsen zorgden voor onrust bij fietsende Deventenaren en toeristen en daarom werd er al langere tijd vanuit de ondernemers in de binnenstad gepleit voor een goede oplossing.

GroenLinks vindt het belangrijk dat – in afwachting van een permanente oplossing – de problematiek wordt opgelost. Om te zorgen dat inwoners met de fiets naar de binnenstad blijven komen (en dus de auto laten staan) is het belangrijk om in ieder geval te zorgen dat je niet bang moet zijn dat je fiets wordt gejat. De motie werd unaniem aangenomen, dus op korte termijn kun je weer onbezorgd de binnenstad bezoeken en je fiets bewaakt stallen. In het najaar praten we als raad over een permanente oplossing, wellicht ook met meer nieuwe veilige stallingsmogelijkheden.

GroenLinks is tevreden met de stap die is gezet op weg naar een duurzamer Deventer. Wij gaan dit dossier de komende maanden nauwgezet volgen. Wat ons betreft: hoe meer fietsers naar het centrum, hoe beter!