In de Stentor van 20 maart 2021 staat dat McDonald's zich wilt vestigen in het pand van boekhandel Praamstra op de Keizerstraat en dat het College van Burgemeester en Wethouders in beginsel positief staat tegenover de ontwikkeling. GroenLinks is zich kapot geschrokken. Enkele jaren terug is aan de Holterweg al een tweede vestiging van de McDonald's geopend (nota bene vlak naast een middelbare school) en toen hebben we tevergeefs gevraagd om ruimtelijk beleid met betrekking tot fastfood. Destijds waren wij tegen een vestiging van een fastfoodformule naast een school omdat de verleiding wel heel groot is om in de pauze of na schooltijd voor weinig geld een hamburger te gaan happen. In Deventer trekken we veel geld uit voor preventief gezondheidsbeleid om jongeren op een gezond gewicht te houden en daarbij past geen dikmakende omgeving met fastfoodverleidingen. Nu wil de McDonald's nog meer verleidingen gaan aanbieden in het centrum van Deventer. Wij vinden dat geen goed idee. In onze brief met schriftelijke vragen leggen we uit waarom. Wij wachten met belangstelling de antwoorden af. Wordt vervolgd.