GroenLinks houdt zich al langer bezig met het reclamebeleid, zowel op het gebied van de vorm (bijvoorbeeld het plaatsen van reclamemasten) als de inhoud (reclame voor fossiele energie). Eerder heeft GroenLinks Deventer geprobeerd de metershoge reclamemasten langs de A1 tegen te houden. Masten die onder andere zeer lichtvervuilend en gevaarlijk voor automobilisten zijn. Ook is GroenLinks al enige tijd bezorgd over de veelheid aan reclames voor vervuilende zaken als fossiele energie, vliegvakanties, vlees, etc.
De ingediende motie is in lijn met deze eerdere inspanningen van GroenLinks en stelt voor het huidige reclamebeleid te hervormen. Naast de genoemde inhoudelijke overwegingen is het reclamebeleid ook nog sterk verouderd en stelt de motie van de indieners de raad in staat vorm te geven aan vernieuwd beleid op het gebied van reclame. De motie van GroenLinks, PvdA en D66 stelt voor om het huidige reclame- en uitstallingenbeleid voor het einde van het tweede kwartaal van 2025 te herijken en hierbij strenger te zijn op reclame-uitingen op het gebied van bijvoorbeeld: lichtgebruik, verkeersveiligheid, omvang en/of negatieve maatschappelijke impact. Ook willen de indieners hierbij ervaringen en best practices van andere gemeenten mee te nemen.
Enkele partijen gaven tijdens het debat aan moeite te hebben met het feit dat de motie wel voorbeelden gaf van onderwerpen waarop beleid strenger kan worden, maar dat daar verder niet concreet uiting aan wordt gegeven. Een toezegging van het college om met een ophaalsessie te komen waarin de raad samen kan bepalen op welke manier het reclamebeleid kan worden herzien werd door een grote meerderheid van de raad gezien als een goede aanvulling op de motie. Behalve VVD en DeventerNu stemde vervolgens dan ook de hele raad in met de motie, tot grote tevredenheid van de indieners.