Adviseur diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid

In Deventer wordt al jaren door vele individuen en organisaties ingezet op een Inclusief Deventer. In 2021 en 2022 was er in de stad een Kwartiermaker Diversiteit & Inclusie actief, die tot taak had partners met elkaar te verbinden en activiteiten aan te jagen. Nog steeds bestaat er een behoefte aan iemand die een dergelijke rol vervult en actief nieuwe partnerorganisaties - zoals binnen het MKB - opzoekt. Een motie voor een adviseur diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid werd unaniem gesteund. "Bij voorkeur iemand met ruime ervaring op het gebied van inclusie en iemand die de blinde vlekken van organisaties durft te benoemen", aldus woordvoerder Anne van der Meer. Want dat inclusie en gelijkwaardigheid vandaag de dag belangrijk wordt gevonden wil nog niet zeggen dat het een gegeven is, of makkelijk realiseerbaar. Door middel van een motie verzochten GroenLinks, PvdA, D66, DS, SP en Gemeentebelang zodoende het college op om bij de uitwerking van het diversiteits en inclusiebeleid invulling te geven aan de regierol en hiervoor budget te zoeken in de nog te realiseren begroting 2024.

Maak het onzichtbare zichtbaar

Een motie van DeventerNu, geschreven door hun raadsopvolger Aranka Schipper en mede ingediend door GroenLinks, roept de raad op meer aandacht te hebben voor mensen met onzichtbare beperkingen en kreeg steun van alle raadsleden. Deze groep mensen ervaart op verschillende fronten drempels om deel te nemen aan de samenleving, maar is in het nieuwe beleid vooralsnog onderbelicht.

Omgaan met ons koloniale verleden

Het Etty Hillesum Centrum gaf tijdens de besprekingen van het beleidskader Diversiteit en Inclusie terecht aan dat er nog onvoldoende aandacht is voor microdiscriminatie en institutioneel racisme. De aanpak hiervan zal verder uitgewerkt moeten worden bij het gesprek over het onderzoek naar het koloniale verleden van Deventer. De doorwerking van slavernij is hierbij een centraal thema. Dit gesprek zal komend najaar plaatsvinden.

Bekijk hier de moties: