Opvallende conclusies uit het onderzoeksrapport

De gemeenteraad ging tijdens de raadsvergadering in debat over het onderzoeksrapport wat een onafhankelijk, extern en deskundig onderzoeksbureau heeft opgesteld in opdracht van de raad en college. Dankzij het onderzoeksrapport hebben we nu een goed beeld van wat er vooraf is gegaan aan het ontslag van de gemeente als beschermingsbewindvoerder per 1 mei 2022. Voor de GroenLinks-fractie springt er een aantal dingen uit:

Dat er fouten gemaakt zijn in de uitvoering, is op zich niet iets wat zorgelijk is. GroenLinks wil zeker niet richting een gemeente waar we geen fouten durven te maken. Zorgelijk is het dat van sommige fouten niet werd geleerd, en dat er fouten werden gemaakt door tijdgebrek en een hoge werkdruk.

Bovendien spreken de onderzoekers in het rapport over blikvernauwing. De fractie van GroenLinks ziet het als tunnelvisie. De signalen - vanuit verschillende hoeken: bewindvoerders, de rechtbank en enkele collega raadsleden - dat de goedbedoelde werkwijze niet altijd goed uitpakte, werden gemist en leidden niet, of te laat tot een koerswijziging. ‘We moeten streven naar een organisatiecultuur waar we regelmatig op alle lagen toetsen of het handelen in het belang is van onze inwoners, en kwetsbare doelgroepen in het bijzonder’ aldus raadslid Anne van der Meer.

Tot slot vindt GroenLinks het zorgelijk dat informatie de raad - en soms zelfs het college én ambtenaren - niet tijdig bereikte of te rooskleurig werd voorgesteld. De fractie van GroenLinks zal er in de toekomst op toezien dat er voor de gemeenteraad ook voldoende momenten zijn om het college te bevragen over de voortgang van beleid. En dat de raad niet alleen deze informatie ontvangt tijdens sociaal actueel of werksessies.

Lessen voor de toekomst

Tijdens de raadsvergadering heeft de gemeenteraad recht willen doen aan de inwoners die door dit dossier zijn geraakt  en onvoldoende ondersteund zijn. De gehele raad heeft de conclusies en de aanbevelingen van de onderzoekers overgenomen. De raad vroeg door middel van een motie ook om een plan van aanpak. Zodat we lessen kunnen trekken voor de toekomst. Anne van der Meer sloot haar betoog af met de woorden: ‘Wat ons betreft is de houding (of organisatiecultuur) voor het vervolg belangrijker dan de vorm. De onderzoekers spreken van een gewenste houding richting de rechtbank: een van luisteren, erkennen, daarvan te leren en structureel verbeteren. Voor GroenLinks is dat de gewenste houding. Altijd. Zowel naar een rechtbank als naar de inwoners. Juist naar de inwoners.’