Wat moet er gebeuren?

• Voorkomen is beter dan genezen. GroenLinks zet daarom in op een sterk preventief beleid en het verkleinen van gezondheidsachterstanden.
  • GroenLinks heeft extra aandacht voor taalachterstanden, digitale vaardigheden en laaggeletterdheid. Wij zien een centrale rol voor de bibliotheek. Het mag daarbij niet uitmaken of je in de stad woont, in de kernen of het buitengebied.
  • Een goede gezondheid begint bij gezond leven. Zo voorkom je dat je zorg nodig hebt. Preventieve zorgverlening moet permanent zijn. Echte gezondheidswinst boeken we buiten het terrein van de gezondheidszorg. Denk hierbij aan een zinvolle dagbesteding, een groene leefomgeving, schone lucht, gezond eten en sociale cohesie in de wijk. Goede voorbeelden zijn een verbindingscentrum, een actieve sportvereniging die zich breed maatschappelijk inzet.
  • Door gerichte interventies zetten we in op het versterken van de gezondheid van inwoners in onze gemeente. Met wijkgerichte inzet van sport en bewegen, specifiek voor kwetsbare doelgroepen, kunnen sociale, fysieke en mentale problemen worden voorkomen. Deze integrale aanpak ondersteunt andere beleidsterreinen.
  • In de gemeente Deventer werken wij aan voldoende collectieve voorzieningen op het gebied van cultuur, sport en een aanpak tegen eenzaamheid. GroenLinks zet zich in voor (sociale) gelijkheid en het voorkomen van gezondheidsachterstanden.
  • Een inclusief sport- en beweegaanbod: iedereen verdient de mogelijkheid is om te sporten en / of te bewegen. GroenLinks wil blijven investeren in vitale sportverenigingen. Sportverenigingen zijn van grote maatschappelijke waarde. Ze zorgen voor verbinding.
  • Deventer sportaccommodaties moeten breed inzetbaar zijn en aansluiten op de veranderende behoefte aan bewegingsmogelijkheden. Bestaande en nieuwe doelgroepen kunnen zo gebruik maken van hoogwaardige en duurzame faciliteiten. We houden ons sportvastgoed modern en duurzaam en plannen renovaties gefaseerd en tijdig in.