Moet de gemeente talentvolle culturele makers financieel ondersteunen om hun werk te ontwikkelen? Is het een goed idee om te stoppen met de bouw van filmtheater De Viking? Dient de gemeente te gaan staan voor het speelgoedmuseum? Op het oog zijn dit simpele ja/nee-vragen, maar achter deze en nog meer culturele vragen gaat een ingewikkeld speelveld schuil, waarbij alles met alles samenhangt.

Wat gebeurt er op dit moment?

Dit voorjaar bespreekt de gemeenteraad de nieuwe cultuurvisie. In deze visie spreekt de raad uit welke kant zij op wil met cultureel Deventer. Hierbij ontkomt de raad niet aan het maken van duidelijke keuzes. Wie de afgelopen jaren het nieuws een beetje heeft gevolgd, weet dat het roerige tijden zijn in cultureel Deventer. Meerdere culturele instellingen hebben financiële problemen of weten niet waar zij aan toe zijn. Op dit moment legt het college van burgemeester en wethouders de laatste hand aan een voorstel voor de cultuurvisie. Hieruit volgen een aantal scenario’s, waarin verschillende richtingen zijn uitgewerkt voor cultureel Deventer. De afgelopen maanden heeft het college informatie verzameld om het volledige culturele speelveld in beeld te brengen. Bij dit volledig zijn hoort ook dat de consequenties van het sluiten van culturele instellingen of het verkopen van panden voor de gemeenteraad inzichtelijk moeten zijn. Zodat wij als raad weten wat de gevolgen van onze keuzes zijn en er zuivere besluitvorming plaatsvindt. Het uitzoeken van deze scenario’s heeft geleid tot veel onrust. Voor de duidelijkheid: de gemeenteraad heeft nog geen enkele keuze gemaakt. Sterker nog, we hebben de scenario’s en visie nog niet eens in ons bezit. Het valt in de ogen van de GroenLinks-fractie alleen maar te prijzen dat het college zo volledig mogelijk wil zijn en daarbij geen heilige huisjes heeft. Tegelijkertijd begrijpen wij de onrust die is ontstaan, maar een sluitscenario leidt zeker niet per definitie tot uitvoering ervan.

Waar staat GroenLinks voor?

Voor GroenLinks staat eigenlijk maar één vraag centraal: wat maakt cultureel Deventer uniek? Een gemeente waar bijna 100000 inwoners wonen, gaat gepaard met breed toegankelijke en aansprekende culturele instellingen die voor ieders behoefte programmeren en aanbieden. Denk hierbij aan een schouwburg, bibliotheek en poppodium, maar ook aan cultuureducatie en amateurkunst. GroenLinks vindt dat deze instellingen zich moeten kunnen richten op waar ze goed in zijn: cultuur maken. Naast deze culturele instellingen kent Deventer talloze culturele makers en andere culturele initiatieven. Zij leveren een onmiskenbare bijdrage aan het eigenwijze en levendige Deventer, waar we niet bang zijn voor vernieuwing en experiment. De verantwoordelijkheid om deze makers en initiatieven te ondersteunen ligt in de ogen van GroenLinks niet alleen bij de culturele instellingen, maar ook bij ons als gemeente. De gemeente plukt er simpelweg de vruchten van als Deventer een gemeente is waar mensen willen wonen en bedrijven zich willen vestigen. Het valt moeilijk te ontkennen dat kunst en cultuur daar een belangrijke bijdrage aan leveren. GroenLinks vindt dat de gemeente dan ook het lef moet hebben om hier in te investeren.

Kortom, dit voorjaar wordt in cultureel opzicht erg spannend. Tegelijkertijd gaan we er als GroenLinks voor dat we daarna een duidelijke richting hebben waar Deventer cultureel gezien naartoe gaat de komende jaren. Zodat mensen worden geraakt en er de meest bijzondere dingen ontstaan.