Deventer krijgt de komende twee jaar een stadstroubadour die de tijdloosheid van Deventer bezingt en een dwarsdoorsnede van de inwoners in de schijnwerpers zet door over kenmerkende beroepen en vrijwilligersgroepen een liedje te maken. Samen met PvdA, Deventer Sociaal en CDA diende GroenLinks succesvol een motie in om dit mogelijk te maken. De komende twee jaar mag De Reisgenoot (Maarten van Veen) gaan bewijzen dat deze functie zo tof is dat gemeente Deventer er over twee jaar structureel budget voor moet gaan uittrekken.

De motie is het slotstuk van een proces dat begon op de motiemarkt op 17 april. Hier werd het voorstel door Maarten gepresenteerd. Hierop hebben vele gesprekken plaatsgevonden en hebben we met elkaar in een fijne samenwerking de motie geformuleerd. De stadstroubadour past bij de sterke maaktraditie die Deventer al eeuwenlang – en ook vandaag de dag – kenmerkt. Het is de makerscultuur die Deventer in cultureel opzicht uniek maakt. We hebben het vaak over de vraag over hoe we zoveel mogelijk mensen betrekken bij kunst en cultuur. Hierbij gaat het meestal over een diverse programmering. Het vraagstuk wordt door dit initiatief eens anders aangevlogen. De stadstroubadour zet met zijn kunst de mensen centraal. Hij stapt dus letterlijk hun wereld binnen en betrekt op die manier mensen bij elkaar en de gemeente. Diverse onderzoeken over deze zogenaamde ‘community art’ laten zien dat het de betrokkenheid van mensen bij hun omgeving vergroot en daarnaast een wezenlijke bijdrage levert aan de culturele ontwikkeling van mensen. Wij wensen de nieuwe stadstroubadour onwijs veel succes en we verheugen ons op al die mooie liedjes.