Woensdagavond 18 december debatteerde de gemeenteraad over een lening 600.000 euro aan filmtheater Mimik. Met deze lening wordt de hele inrichting van het nieuwe pand aan de IJssel gefinancierd. Voor GroenLinks is het duidelijk: in 2020 kunnen we gaan genieten van al het moois dat Mimik ons gaat bieden. Deze lening is daarin een belangrijke stap en daarom hebben we het voorstel van het college gesteund.

GroenLinks ziet uit naar een nieuwe fantastische culturele instelling. Een culturele instelling waarin Filmhuis De Keizer en Theater Bouwkunde onder de naam Mimik verder gaan: twee culturele instellingen die hun culturele en maatschappelijke meerwaarde al jaren ruimschoots bewijzen en met deze fusie hun programmering alleen maar sterker kunnen gaan maken.

Tijdens de raadsvergadering kwam Deventer Belang ineens met het voorstel om van de lening een gift te maken. Hoewel wij sympathiek stonden tegenover de gedachtegang hebben wij dit voorstel niet gesteund: doordat Deventer Belang pas ter elfde ure met dit voorstel kwam, konden wij de gevolgen voor de totale gemeentelijke begroting niet goed overzien. Daarnaast hebben wij veel vertrouwen in de exploitatie en achten wij het reëel dat Mimik deze lening terug kan betalen. Ook zien wij veel mogelijkheden in een samenwerking met de Deventer Schouwburg.

In het raadsdebat kwam verder aan de orde dat Mimik weinig tot niks had gedaan tot nu toe om geldschieters, vrienden en sponsoren te vinden. GroenLinks gaf op die kritiek het volgende antwoord: Geldschieters spreek je met een aantrekkelijk verhaal aan op hun interesse, niet op hun portemonnee. Tot nu toe kon Mimik tegenover mogelijke geldschieters eigenlijk alleen maar bouwproblemen als verhaal zetten. En nee, dan stapt men niet in. Wie nu roept dat welvarenden het geld maar even op moeten hoesten voor de inrichting, gaat totaal voorbij aan de complexiteit dat geldschieters vinden kenmerkt. Het verstrekken van de lening geeft het verhaal van Mimik meer body en daarmee is er voldoende verhaal om de boer mee op te gaan. Voor de GroenLinks-fractie is dat een realistische manier om geldschieters aan je te binden als culturele instelling.

GroenLinks kan niet wachten op de opening van Mimik in 2020. Een culturele instelling waar mensen worden geraakt. Waar ze worden verrast, worden verward, tot tranen toe worden geroerd en onbedaarlijk kunnen lachen.