De eikenprocessierups heeft de gemeente Deventer in 2019 de nodige overlast bezorgd. In 2020 wordt in Deventer vanaf april bestrijding toegepast met aaltjes (nematoden) en het middel Xentari. De fractie van GroenLinks had gehoopt dat er dit jaar meer werd ingezet op duurzame preventie zoals het aanleggen van bloembermen en het ophangen van nestkastjes voor vogels. Oftewel: inzetten op bestrijding door natuurlijke vijanden en het vergroten van de biodiversiteit. De bestrijding met het middel Xentari wordt door sommige deskundigen gezien als het schieten met een kanon op een mug  omdat mogelijk ook andere insecten worden gedood. Wij hebben kritische vragen gesteld over de toepassing  van Xentari en blijven aandringen op beter ecologisch verantwoord beheer.

In april is begonnen met de preventieve bestrijding van de eikenprocessierups. Hiervoor worden zowel aaltjes als het bacteriepreparaat Xentari gebruikt. Als Xentari wordt gebruikt voor de bestrijding van de eikenprocessierups dan gaan mogelijk ook andere insecten dood. Daarnaast komt Xentari bij besproeiing behalve op de bomen ook in de struiken en bermen terecht en ook dit heeft mogelijk ook gevolgen voor andere insecten.  Volgens ons zijn er ecologisch verantwoorde alternatieven waar in ieder geval ook op moet worden ingezet. In onze schriftelijke vragen vind je ons standpunt en onze vragen aan het college. Daarnaast zijn er in dat document ook een aantal links toegevoegd met informatie uit onderzoeken en actualiteiten.