Onlangs heeft de gemeenteraad van Apeldoorn besloten om met ingang van 2021 het afsteken van consumentenvuurwerk rond de jaarwisseling te verbieden. Een primeur voor Nederland. In Deventer hebben we op dit moment twee vuurwerkvrije zones (rondom de Ulebelt en het Vogeleiland) en 2019 wordt uitgeluid met een centrale vuurwerkshow aan de IJssel. Is Deventer ook toe aan een gemeentelijk vuurwerkverbod?

De cijfers spreken voor zich : de jaarwisseling in Nederland is op veel plekken een feest met een schaduwzijde. Sinds 2000 zijn er in Nederland 16 dodelijke slachtoffers gevallen door het verkeerd afsteken van vuurwerk. Per jaar komen er tussen de 500 en 1000 personen op de spoedeisende hulp, vaak voor ernstig letsel zoals brandwonden of amputaties. Niet alleen de aanstekers maar jammer genoeg ook veel onschuldige omstanders of voorbijgangers. Elk jaar zijn er ongeveer 200 gevallen van ernstig oogletsel. Nergens is het risico op oogschade zo groot als in Nederland. Elk jaar zijn er duizenden incidenten waar de hulpdiensten op afgestuurd worden. In veel gevallen worden diezelfde hulpdiensten belaagd  met …. Vuurwerk. Het kost de gemeenschap jaarlijks tonnen aan vernielingen aan publieke en private eigendommen. In Deventer ging het volgens onze informatie de laatste jaren om circa 30.000 euro aan opruimkosten en vernielingen aan bushokjes, prullenbakken e.d. Tot slot: elk jaar landelijk duizenden klachten over geluidsoverlast, onveilige situaties, luchtverontreiniging en hinder voor huisdieren. De jaarwisseling is dus niet voor iedereen een pretje.

De Onderzoeksraad voor de veiligheid, de Nationale Politie, de Oogartsenvereniging en andere medici en belangenorganisaties pleiten al langer voor een nationaal vuurwerkverbod voor particulieren (zie links hieronder). Helaas is Den Haag tot nu toe niet tot actie overgegaan en ze laten het over aan gemeenten. Apeldoorn is stoer en neemt het voortouw. Ook wij zouden graag een gemeentelijk vuurwerkverbod zien in afwachting van een landelijk verbod.

De jaarwisseling moet weer een leuk feestje worden en daar hoort ook vuurwerk bij. Maar dan moet je vuurwerk afsteken overlaten aan professionals want dan is het veiliger en leuker om er op afstand van te genieten. Veel steden wereldwijd hebben centrale shows en daar is het hartstikke gezellig om in de nacht van oud op nieuw in gezamenlijkheid af te tellen en te toosten op het nieuwe jaar. Nederland is een van de weinige landen waar vuurwerk aan particulieren wordt verkocht met veel ellende tot gevolg.

Dit jaar wordt in Deventer een centrale vuurwerkshow georganiseerd. Dit jaar nog zonder vuurwerkverbod.  We hopen dat veel mensen naar de show komen om te ervaren hoe leuk dit kan zijn.  Laat Oud&Nieuw weer een feest zijn voor iedereen!

Meer lezen over dit onderwerp?