Het heeft best een tijd geduurd. Verandering in gang zetten kost altijd moeite en inspanningen. GroenLinks heeft de verandering een lange tijd overgelaten aan de samenleving. Toen de discussie vorig jaar ook in de raad werd behandeld, heeft GroenLinks zich uitgesproken voor verandering, zo ook bij de Beschouwingen van dit voorjaar.

Onze inzet was een piet zonder raciale of koloniale stereotyperingen. Dus geen rode lippen, zwarte of bruine schmink, kroeshaar of gouden oorringen. Deze karikaturen worden door veel mensen als pijnlijk en racistisch ervaren. Terwijl het sinterklaasfeest ook kan worden gevierd op een manier waar niemand zich gekwetst door voelt, met bijvoorbeeld roetveegpieten of vrolijk gekleurde pieten.

GroenLinks Deventer is tevreden dat het intochtcomité ervoor heeft gekozen om zonder overgangsperiode te kiezen voor roetveegpieten. Racisme en discriminatie zijn helaas niet alleen aanwezig in de Randstad, zoals sommige partijen beweren. Deventer verdient een feest waar iedereen, jong en oud, ongeacht kleur van kan genieten. En zo’n feest hebben we nu eindelijk bereikt.