Het wordt steeds warmer en de regenbuien extremer. In een versteende stad blijft het lang warm en kan het regenwater maar lastig de grond in zakken. Groen verkoelt en vergroot de wateropname van de stad. We hebben dus meer groen nodig in de stad en minder steen. Het is dus tijd om tegels uit je tuin te gaan wippen! Het NK vindt plaats van 30 maart tot 30 september. In deze periode worden gemeenten door heel Nederland uitgedaagd om zoveel mogelijk tegels te gaan wippen. Zelfs VVD-minister Van Nieuwenhuijzen (Waterstaat) roept mensen op (video) om tegels te verwijderen.

Ook in Deventer voelen we de effecten van klimaatverandering in de vormen van hittestress en wateroverlast. Het groener maken van tuinen kan een grote bijdrage leveren aan de oplossing. Er zijn al verschillende initiatieven in de stad om meer te vergroenen en binnenkort spreekt de raad over het klimaatadaptatieplan voor de openbare ruimte. In tuinen van bewoners liggen vaak grote terrassen ten koste van groen. Veel mensen willen wel een groenere tuin maar zijn er nog niet aan toegekomen. Mogelijk spoort het wedstrijdelement van het NK Tegelwippen mensen aan om dit jaar in actie te komen. In de gemeenteraad van Zwolle is op 8 maart 2021 een voorstel om mee te doen unaniem aangenomen en is Deventer uitgedaagd. Wij hopen dat de raad van Deventer de uitdaging aangaat. Kom maar op Zwolle!

De link naar de motie vind je door hier te klikken.