Wie vanaf de sluizen Deventer binnenkomt, ziet ‘m meteen: de imposante grijze silo die je een reusachtig welkom heet in het Havenkwartier. Op deze plek zijn de afgelopen jaren, sinds in 2012 het beeldkwaliteitsplan werd vastgesteld, supertoffe en bijzondere dingen ontstaan. Denk alleen al aan de voorstellingen van jong talent tijdens Festival Havenwerk, het spannende en lekkere eten bij Fooddock en de bijzondere en inspirerende exposities in het Kunstenlab. En dit is nog maar een kleine greep … Tegelijkertijd wordt het juist voor dit soort voorzieningen steeds lastiger om in het Havenkwartier hun ding te doen. Daarom heeft de GroenLinks-fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Koen Boswinkel: ‘Het Havenkwartier is een unieke plek aan de rand van het centrum. In 2012 hebben we als gemeente uitgesproken dat deze plek een karaktervol gebied is waarin industrieel erfgoed, creatieve ondernemers, kunst en cultuur, horeca, bouwen en wonen gecombineerd worden met een nog werkzame binnenhaven. Een plek dus waar volop wordt geëxperimenteerd, geëxposeerd, gerepeteerd en geleefd.’

Dit is dan ook wat GroenLinks volledig onderschrijft. Tegelijkertijd bereiken ons de laatste tijd berichten dat het economische belang boven het creatieve en culturele belang gaat, terwijl deze juist in harmonie met elkaar moeten zijn in dit gebied.

‘Het is een vrij basaal principe. Culturele makers en andere creatieven brengen reuring. Door die reuring stijgt de waarde van die gronden, waardoor het aantrekkelijk is deze te verkopen zodat er vervolgens gebouwen (doorgaans woningen) kunnen worden neergezet die deze makers nooit kunnen betalen. Zij staan vervolgens op straat en daarmee verdwijnt langzaam maar zeker, als we niet oppassen, de culturele en experimentele status van het Havenkwartier. Daarvan zijn zat voorbeelden in het land’, aldus Koen. ‘Deventer kent een rijke hoeveelheid singer-songwriters, schilders, dichters, dansers en ga zo maar door. Om die culturele uitingen te laten ontstaan is tijd, ruimte en geld nodig. Het Havenkwartier neemt daarbinnen een zeer belangrijke plek in en daar moeten we scherp op blijven. Daarom hebben we vragen gesteld aan het college, zodat we samen ervoor kunnen zorgen dat het Havenkwartier blijft waarvoor het is bedoeld.’