In 2011 heeft de raad (met uitzondering van GroenLinks en SP) ingestemd met de inzet van camera’s voor het bestrijden van criminaliteit en overlast op bedrijventerreinen Kloosterlanden, Bergweide en De Weteringen. Omdat cameratoezicht een zwaar middel is, hebben wij het college opgedragen het effect hiervan te evalueren. Een motie hierover is vlak voor het kerstreces met een meerderheid van stemmen aangenomen.

BIZ

Op verzoek van een aantal ondernemers lag er een voorstel om per 1 januari 2019 een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) in te stellen voor de bedrijventerreinen Bergweide, Kloosterlanden en De Weteringen. Het gebruik van de BIZ is bedoeld om activiteiten en voorzieningen te realiseren die niet behoren tot het basisvoorzieningenniveau van de gemeente. In dit geval gaat het om het structureel financieren van cameratoezicht voor een periode van 5 jaar. Dit was voor de fractie aanleiding om weer eens kritisch te kijken naar hoe het cameratoezicht op de bedrijventerreinen tot stand was gekomen.

Cameratoezicht

Voorafgaand aan de besluitvorming over cameratoezicht op de bedrijventerreinen is er door de ambtenaren zorgvuldig gekeken naar onder andere de noodzakelijkheid, proportionaliteit en subsidiariteit van de inzet van camera’s. Toch heeft GroenLinks destijds tegen gestemd, omdat wij vinden dat cameratoezicht uitsluitend toegepast zou moeten worden in uitzonderingssituaties en altijd tijdelijk van aard moet zijn. Naast de camera’s wordt er gebruik gemaakt van onder andere surveillanceauto’s. De laatste jaren is de criminaliteit op de bedrijventerreinen drastisch gedaald. Het is echter wel lastig om hierbij de koppeling te maken met de aanwezigheid van camera’s, omdat de criminaliteitscijfers in heel Deventer en de rest van Nederland al jaren dalen.

Evaluatie

Een evaluatie is meer dan alleen het meten van het aantal bedrijfsinbraken en andere criminele activiteiten. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid adviseert om ook bij de periodieke evaluatie van cameratoezicht een afwegingskader te gebruiken als leidraad. De vraag die je jaarlijks stelt is niet per se willen we nog cameratoezicht, maar vinden cameratoezicht nog steeds noodzakelijk en proportioneel. En zijn er andere handhavingsmiddelen die hetzelfde doel kunnen bereiken?

Hoe nu verder?

GroenLinks heeft een motie ingediend met de opdracht aan het college om een evaluatie onderdeel te laten zijn van de voortgangsrapportages Veiligheid, te beginnen bij de eerstvolgende voortgangsrapportage in het voorjaar van 2019. Daarnaast heeft de fractie tegen BIZ Bedrijventerreinen gestemd. In de eerste plaats omdat het uitsluitend is opgericht om cameratoezicht te financieren. Daarnaast, of je het nu een veiligheidsfonds of een belasting noemt, het gaat hier om een lastenverzwaring voor ondernemers. Een meerderheid van de raad heeft echter wel ingestemd met de BIZ. Binnenkort zal nog een draagvlakmeting worden gehouden onder de ondernemers/gebruikers voordat de BIZ daadwerkelijk ingevoerd kan worden.

Meer lezen?

Motie Periodieke evaluatie cameratoezicht op bedrijventerreinen

Artikel uit de Stentor (13 november 2018) met Lida Zegel over cameratoezicht in de binnenstad.